Lunds BK
Lunds bästa bollklubb sedan 1919
Vision

Att vara en klubb för alla där elitsatsning och breddfotboll går hand i hand.

Lunds BK ska vara en klubb med en stark lokal och regional förankring med höga ambitioner på det nationella planet. Representationslagen ska spela i eller precis under eliten och göra det med till stor del egenfostrade talanger. Samtidigt är alla delar av klubben lika viktiga och vägen till måluppfyllelse går genom utbildning av spelare och ledare på alla nivåer.

Utbilda individer på ungdoms- och juniornivå till ständig förbättring.

Kopplingen mellan utbildningsuppdraget och representationslagen är följande:

• Herr- och damrepresentationslagen ska vara en naturlig förlängning av ungdomsverksamheten.

• Ungdomsverksamhetens utbildningsmål ska vara så höga att utbildningsresultaten möjliggör spel på svensk elitnivå eller strax under för representationslagen.

• För att kunna uppnå en stabil framgång med representationslagen krävs en kontinuerlig, planerad, välstrukturerad och bred ungdomsverksamhet där varje åldersgrupp är representerad med flera lag.

• Representationslagen har alltid resultatmässiga mål medan det i de yngre åldersgrupperna är den individuella utvecklingen och glädjen till fotbollen som står i centrum med betoning på utbildning.

Den främsta ungdomsverksamheten i Skåne.

Målsättningen för Lunds BK är att skapa den främsta ungdomsverksamheten i Skåne med en bred och välorganiserad ungdomsverksamhet med hög kvalitet där alla skall känna sig välkomna. Samtidigt förbereder vi på ett professionellt sätt de spelare som vill satsa på en framtida elitkarriär.

Lunds BK är mer än endast en fotbollsförening.

Föreningen ska vara en angelägenhet för närområdet där verksamheten bedrivs och för Lunds stad och kommun. För Lunds BK är det viktigt vilka nyckelord och mjuka värderingar som präglar verksamheten både vid sidan av planen och på.

• Vi följer regelboken på och utanför plan.

• Lunds BK:s värderingar bygger på att alla arbetar för klubbens bästa.

• Arbeta förebyggande och strukturerat mot kränkningar och mobbing.

• Lunds BK vill att varje ungdomsspelare, oavsett nivå, skall se tillbaka på sin tid i klubben som en positiv period i sitt liv.

I vår verksamhet ingår att skapa konstruktiva aktiviteter för barn och ungdomar så att all deras energi och kreativitet kan användas till något positivt och motverka att de hamnar i negativa och destruktiva beteenden. Målet är att sprida och underhålla positiva värderingar, bidra till en god hälsa, motverka våld och diskriminering och öka integrationen mellan olika grupper i samhället.

Strategi

De fyra övergripande strategiska områdena att fokusera på är:

Breda underlag

Skapa breda underlag - alla skall beredas möjlighet att vara aktiva i föreningen med spel och träning oavsett nivå.
Ha ett nära samarbete med högstadieskolor och gymnasier i Lund.

Välutbildade ledare

Ha välutbildade ledare på alla nivåer och utbilda egna ledare.
Återknyta spelare från representationslagen som ledare och tränare i klubben.

Organisation

För att kunna verka som en professionell och seriös förening krävs en stabil och kompetent organisation.

Ekonomi

Lunds BK ska ständigt sträva efter att ha en ekonomi i balans.

Håkan Kerrèn Värdegrunds ansvarig 070-8580480