Kommunikationspolicy
Kommunikationspolicy
Kommunikation är det viktigaste verktyget
för att skapa goda relationer med alla våra intressenter – medlemmar,
samarbetspartners, supportrar, andra klubbar, media och samhället i stort. I
kontakter med omvärlden ska Lunds BK alltid uppfattas som tydliga, öppna, ärliga
och vänliga. Vid varje kontakt finns en möjlighet att skapa en positiv bild av
föreningen, att värva en supporter eller samarbetspartner och att vinna någons
respekt.
Grund
All kommunikation ska utgå från Lunds BK:s
värdegrund och policy.
Kommunikationen ska så långt det är möjligt
utformas så att Lunds BK är avsändare för budskapet och inte enskilda personer
inom Lunds BK.
Sportchefen ansvarar för och samordnar all
kommunikation.
Mål
Målet med Lunds
BK:s kommunikation är:
-
att vara den främsta källan
till information om föreningen,
-
att kommunicera om allt som
händer i föreningen,
-
att kommunikationen ska
vara korrekt, saklig och informativ,
-
att skapa en positiv bild
av föreningen,
-
att väcka och sprida
intresse för föreningen,
-
att skapa intresse för
föreningens arrangemang,
-
att kommunicera föreningens
ståndpunkt i olika frågor,
-
att kommunicera brett med
alla olika intressenter i åtanke.
Kommunikationskanaler
Lunds BK:s officiella kommunikationskanaler
är vår hemsida, vår Facebook, vår Twitter, våra presskommunikéer, våra
medlemsutskick och våra programblad. Därutöver köper vi utrymme i olika media
(t.ex. TV, radio, annonser, affischer, bilagor). Alla dessa kanaler samordnas av
sportchefen.
Intern kommunikation
Grunden för en bra kommunikation ligger i
en god intern kommunikation. Alla anställda ska få information om och känna till
vad de olika delarna i verksamheten består av, vilka aktiviteter som pågår samt
vilka beslut som fattas och varför. Interna informationsmöten ska hållas
regelbundet.
Informationsflöde
Ordförande ansvarar för att informera
styrelsen om det operativa arbetet.
Ordförande ansvarar för att organisationen
informeras om vad som händer på övergripande nivå i föreningen.
Sportchefen ansvarar för att sprida
information till övriga delar av organisationen så fort beslut fattas, åtgärder
vidtas, aktiviteter planeras eller om man uttalar sig i media om något som är av
större vikt eller som berör andra i organisationen.
Personligt informationsansvar
Det ligger också på var och en att
kontinuerligt ge all sådan information till kollegor som behövs för att de ska
kunna utföra sitt arbete på ett bra och effektivt sätt. Även om huvudprincipen
är att information ska förmedlas till dem som berörs ligger det också på var och
en att aktivt söka information om vad som händer i klubben och sådant som är
relevant för ens arbete.
Extern kommunikation –
officiella uttalanden
Lunds BK ska tala med en gemensam röst
utåt. Det skapar trovärdighet och igenkänning och ger oss kontroll över vad som
sägs och hur det sägs. Därför är det viktigt att rätt personer uttalar sig om
rätt saker vid rätt tillfälle.
Styrelse
Styrelsen har rätt att uttala sig i alla
frågor som rör föreningen. Dock ska fokus ligga på frågor av strategisk
karaktär.
Styrelsen uttalar sig genom ordföranden. I
enskilda frågor kan styrelsen utse särskilda styrelseledamöter att uttala sig.
Organisation
Ordförande är föreningens officiella
talesman och kan uttala sig i alla frågor. För strategiska frågor (långsiktiga,
ideologiska eller på annat sätt av vikt för föreningens verksamhetsinriktning)
ska svaren vara förankrade hos styrelsen.
När ordförande inte är anträffbar träder
sportchefen in.
Ordföranden kan överlåta åt andra personer
i organisationen att uttala sig i enskilda frågor. Om uttalanden kan förmodas
vara känsliga eller direkt eller indirekt påverkar andra delar av organisationen
ska de stämmas av med ordförande i förväg.
Sport
Sportchefen uttalar sig för
sportorganisationen. När sportchefen inte är anträffbar träder ordförande in.
Chefstränaren uttalar sig om laget, lagets
prestationer och lagets spel. Chefstränaren kan, om frågan eller situationen
motiverar det, överlåta åt andra i ledarstaben att uttala sig. Om chefstränaren
inte är tillgänglig träder annars sportchefen in.
Chefstränaren kan delegera till Lunds BK:s
läkare eller sjukgymnast att uttala sig om spelarskador.
Uttalanden ska endast ske efter avstämning
med chefstränare och sportchef.
Om sportchefen inte är tillgänglig vid
frågor om lagets administration och planering träder chefstränare in.
Lagkaptenen är talesman för spelartruppen.
Ungdomsansvarig uttalar sig om
ungdomsverksamheten och ungdomslag.
Extern kommunikation – svar
på frågor
Lunds BK ska svara på frågor och hålla våra
intressenter informerade.
Normalt sett ska frågor besvaras inom 24
timmar. Alla frågor ska besvaras inom tre arbetsdagar. Om det tar längre tid att
besvara en fråga därför att informationen inte finns tillgänglig ska svar
skickas som talar om varför svaret dröjer och när svaret beräknas komma.
Vi svarar inte på frågor från anonyma
frågeställare och inte på rena påhopp och frågor av oförskämd karaktär.
Frågor av sekretesskaraktär ska inte
besvaras. Ordförande avgör vilka områden som är sekretessbelagda.
(Sekretessbelagda frågor besvaras med ”inga kommentarer” och hänvisning till att
vi inte uttalar oss i denna typ av frågor.)
Tränare och spelare ska vara tillgängliga
för frågor i samband med träningar och vid andra tillfällen enligt de regler som
gäller i svenska och internationella överenskommelser och enligt en
kommunikationsplan som fastställs av ordförande i samråd med sportchef och
chefstränare.
Publikationer
Sportchefen ansvarar för all publicerad
kommunikation (som hemsida, Facebook, Twitter, pressmeddelande, medlemsutskick,
programblad samt andra publikationer). Sportchefen beslutar om hur och när
information ska publiceras. Som klubbens officiella talesman och i egenskap av
chef över den operativa verksamheten äger ordförande alltid rätt att ta beslut
kring publicering.